I found an article in
AMuS about this issue. The German text is in italics. I have added my translation.
AMuS wrote:Teams bauen Autos nach festgelegtem Reifenmodell
Die Teams sind trotz der Ungewissheit noch ziemlich gelassen. Sie können an den neuen Autos bauen auch ohne zu wissen, wer im nächsten Jahr die Reifen bereitstellt. "Wir haben ein Modell von dem Reifen erstellt, den wir uns nächstes Jahr wünschen. Auf dieser Basis bauen wir unsere Autos", erklärt Ross Brawn. Dieses Modell betrifft die Karkasse, deren Aufbau den Fahrwerkstechnikern wichtige Hinweise für ihr Aufhängungskonzept und die Gewichtsverteilung gibt.
Brawn weiter: "Mit diesem Reifenmodell können wir auf Werten aufbauen, die uns bekannt sind. Im ersten Jahr mit einem neuen Hersteller wollen wir nicht in wichtigen Eckpunkten wie der Gewichtsverteilung überrascht werden." Eine Unbekannte bleibt aber laut Brawn: die Reifenmischung. Michelin hat angeboten, dass die Teams unter drei verschiedenen Reifentypen wählen können. Pirelli will die Wahl auf zwei Reifentypen beschränken.
Teams use common tyre model for car design
The teams are relatively confident despite the uncertainty (of the 2010 tyre supply). They can get on with next year's car design without knowing who will supply next year's tyres. Ross Brawn: "We have defined a (data) model of the tyre we require next year. It will be a reference point of our car design." The model represents the properties of the tyre construction (carcass) which will give the vehicle dynamics engineers important reference values for the suspension concept and the weight distribution.
Brawn adds:"With this tyre model we can build on some known parameters. In the first year with a new tyre supplier we do not want any surprises for key parameters like the weight distribution." According to Brawn one unknown variable will remain, the compounds. Michelin has offered the teams a choice from three different compounds. Pirelli wants to reduce the choice to two dry tyre compounds.
This makes a bit more sense than a standard weight distribution. If the FOTA technical working group has agreed the tyre model between the teams and the suppliers they should be able to narrow down what they may get in the end. More importantly, they will all be off target by the same error if they all work to the same model. Of course this will only work if all teams are provided with the same information and communication by the eventual supplier. In the light of that approach it is clear why a non automotive top team like Red Bull is concerned with a supplier choice favored by Ferrari, Renault and McLaren. Some animals could be a bit more equal.